Het effect van fysiotherapie bij nekklachten

Home » Blog » Het effect van fysiotherapie bij nekklachten
Veel mensen hebben op enig moment last van klachten bij de nek. Nekpijn is dan ook, na rugpijn, de meest voorkomende lichamelijke klacht in Nederland. Door de aanwezigheid van banden, spieren en gewrichten is de locatie van nekpijn echter niet altijd goed te duiden.

Meestal wordt nekpijn veroorzaakt door een (langdurig) verkeerde houding of door een verkeerde beweging. De pijn straalt vaak uit naar de schouders, de armen en vingers of naar het hoofd. Nekpijn is dan ook regelmatig de veroorzaker van hoofdpijn en duizeligheid.

De soorten nekpijn

Door een verkeerde houding, bijvoorbeeld door het veel en langdurig achter de computer zitten, kunnen schouderspieren overbelast raken. De nekspieren moeten zich continu extra inspannen wat op den duur klachten veroorzaakt. Andere nekklachten kunnen worden veroorzaakt door spanning, stress en/of vermoeidheid. Ook een whiplash, die meestal ontstaat door een ongecontroleerde beweging van de nek door bijvoorbeeld een aanrijding van achteren, vallen of stoten, een nekartrose door slijtage van de gewrichten of een nekhernia kan nekklachten geven. Bij een nekhernia drukt de uitpuilende zachte kern van een tussenwervelschijf tegen een zenuw die hierdoor gaat ontsteken.

Wat kan een fysiotherapeut doen?

Het is verstandig om het chronisch worden van nekklachten te voorkomen en de oorzaak van de klachten op tijd te verhelpen. De fysiotherapeut kan hierbij ondersteunen. Afhankelijk van de aard van de klachten, bekijkt hij welke therapie de juiste kan zijn om u van uw klachten af te helpen of ze te verlichten. Dit kan oefentherapie zijn, shockwavetherapie, massage van triggerpoints (spierknopen in de spieren van de nek) of dry needling. Bij dry needling wordt met een naald in de spier geprikt waardoor de spier zich kan ontspannen. Naast de behandeling door de fysiotherapeut, kunt u tijdelijk ook pijnstillers gebruiken. Maar let op: deze lossen de oorzaak van de aandoening niet op, gebruik ze dan ook nooit langer dan drie maanden.

Hebt u last van een plotselinge pijn in de nek, een zeurderig gevoel of hebt u klachten waardoor bepaalde bewegingen moeilijk of pijnlijk zijn? Neem dan contact op met Fysiotherapie Wilhelminapark in Tilburg, dan kunnen we samen bekijken hoe we u van uw klachten af kunnen helpen.

Herken jij jezelf in dit blogbericht of heb je hier vragen over?